26.5.2011

Heini: 87. Maija Vilkkumaa - Pitkä ihana leikki (1999)

Vuosituhanteen vaihteessa Maija Vilkkumaa oli Suomen kuumin naisartisti. Nuori ja räiskyvä nainen laulamassa sarkastisin sanoituksin suomenkielistä rokkia oli enemmän kuin tervetullut musiikkimarkkinoille. Pitkä ihana leikki on Vilkkumaan debyyttilevy, jonka suurin hitti oli tietenkin Satumaa-tango.

Olen aina pitänyt vihaisista naisartisteista ja ensilevyllään Vilkkumaa täyttää tämän muotin hienosti. Kaikessa yksinkertaisuudessaan loistavat sanoitukset yhdessä voimakkaan musiikin kanssa saavat aikaan juuri oikeanlaisen puhdistavan raivon tunteen. Erityisen hyvin tähän genreen sopivat Satumaa-tangon lisäksi viiltävästi dominoivia henkilöitä pilkkaavat Ärsyttävä tapa ja Ystävä sekä umpikujassa olevasta parisuhteesta kertova Tyyny:
Niskaa särkee olen väsynyt tähän
Meiss’ on raivoa paljon ja sanoja niin vähän
Mennään välillä nukkumaan
Ja sä sanot mä oon tyyny sun naaman päällä
Mä oon umpikujan pää
Mä oon se kamala vanne joka keväisin aina sun otsaasi kiristää
Herkempiäkin kappaleita levyltä löytyy. Rakastamisen ja luopumisen tuskasta kertoo Hiuksissa hiekkaa. Ei ikinä sun on suomalainen verrokki The Smiths-yhtyeen You just haven’t earned it yet, baby:lle  ja samanlaista ahdistusta kuvaa myös raivokas kappale Jäässä:
Ja jos saisin mitä vaan
Mä menisin nyt nukkumaan
Ja aamulla kaikki toisin ois
Tai jos ees ois vähän parempi olla
Pitkä ihana leikki on monipuolinen levy, joka sopii paitsi lääkkeeksi ketutukseen myös siivousmusiikiksi suorastaan loistavasti. Volyymi täysille, rätti käteen ja sitten mennään!

Debyyttinsä jälkeen Vilkkumaa onnistui tekemään vielä kolme varsin kelvollista albumia (Meikit, ketjut ja vyöt, Ei ja Se ei olekaan niin). Valitettavasti kaikki hyvä loppuu aikanaan; uusimmat kaksi albumia eivät ole enää kuunteluuni päätyneet tylsähkön sisältönsä vuoksi.

Albumi Spotifyssa.

Blogin säännöt.
Heinin top 100 -lista.

2 kommenttia: